پسری با کفشهای جردن

نوشته های قدیمی کیان...

پسری با کفشهای جردن

نوشته های قدیمی کیان...

علیرضا عصار

تاریخ تولد : 4 بهمن 1348
محل تولد :
شهر ری ، کوچه آبشار
متولد در یک خانواده چهار نفری و فرزند ارشد
سن شروع موسیقی :
5/5 سالگی
اولین استاد پیانو :
کاووس سمندر
اساتید بعدی :
شادروان جواد معروفی و استاد مصطفی پورتراب
شروع فعالیت خوانندگی :
نوروز 77 ، ترانه عیدانه با شعری از مولانا ، آهنگسازی علیرضا عصار و تنظیم فواد حجازی
اولین کنسرت :
در سن 16 سالگی به عنوان نوازنده پیانو در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی
حضور در تئاتر " پیروزی در شیکاگو " به کارگردانی داوود رشیدی و حضور مهدی هاشمی و فریماه فرجامی در سال 70 به عنوان نوازنده پیانو

مصاحبه ی علیرضا عصار با مجله سروش نوجوان

میچرخم و میرقصم و مینوشم از این جام ...


آقای عصار هیچ وقت مادرتان از لحظه تولدتان برایتان گفته اند ؟
نه فقط این را می دانم که ساعت 6 صبح به دنیا آمدم ؛ ولی این را میدانم که اسمم را چگونه انتخاب کردند . من پسر اول خانواده هستم . گویا مادر بزرگ پدری من کتابی را باز می کند و بر اساس آن چیزی که در آن کتاب نوشته شده بوده ، اسم مرا علی گذاشتند . و بعد چون اسم پدرم محمد رضا است ، پدرم پیشنهاد می کند که رضا هم به علی اضافه شود و در نهایت اسمم را علی رضا می گذارند .  

فکر می کنید در عالم موسیقی دقیقأ از چه زمانی کشف شدید ؟ من از شش سالگی پیانو می زدم و فکر می کنم از همین سن هم خانواده ام متوجه علاقه من به موسیقی شدند.

آن دیوان شمس را که پدرتان در جشن تولد 14 سالگی تان به شما دادند ، هنوز دارید ؟ بله .  

چرا احساس می کنید این دیوان مسیر زندگی شما را عوض کرده ؟ البته مسیر اعتقادی مرا عوض کرد و نه مسیر زندگی ام را . در واقع گرفتن این دیوان باعث شد که در مورد مسائل مختلف فکر کنم . این دیوان باعث شد که چند کتاب دیگر را بخوانم و مجموعأ اینها اساس اندیشه من را تشکیل داد .

اگر در خانه شما به جای پیانو یک کتابخانه عظیم وجود داشت ، فکر می کنید چه اتفاقی می افتاد ؟ آیا امکان داشت که شما به جای علیرضا عصار خواننده علیرضا عصار نویسنده یا محقق می شدید ؟ به نظر من همه ما بر حسب وظیفه ای که داریم ، به این دنیا می آییم و اطرافیان و به خصوص والدین باید این رسالتی را که ما به واسطه آن به دنیا آمده ایم ، کشف کنند و من فکر می کنم اگر قرار بود من الان این علیرضا عصاری که هستم ، نباشم صد در صد  پیانویی در زندگی ما وجود نداشت . اگر کتابخانه عظیمی در خانه ما می بود ، مسیر زندگی من هم به طبع عوض می شد و به قول شما یک نویسنده یا یک کارمند یا دکتر بودم .

از مسیری که تا به امروز رفته اید راضی هستید ؟ خیلی ...واقعیت این است که من عاشق موسیقی کلاسیک بودم و همیشه از کودکی هم دوست داشتم رهبر ارکستر بشوم . این آرزوی من بود ؛ ولی بعد که بزرگتر شدم گرفتار نوعی بی برنامگی شدم و همین طور بی آرزویی ، یعنی منتظر نشستم تا دست تقدیر همه چیز را برایم رقم بزند .

به آرزوهای دوران نوجوانی تان رسیدید ؟ قطعأ نمی توانم بگویم که به همه آنها رسیدم . به یک مقدارش رسیدم و به یک مقدار ش نه . چون آرزو ها در سنین مختلف فرق می کنند .

چه نوع موسیقی ای بر روزها و لحظات زندگی علیرضا عصار نواخته می شود ؟ فکر می کنم از نوع سمفونیک است ، ولی خدا را شکر ، از همه چیز راضی ام .  

چرا بیشتر ترانه های شما عرفانی است ؟ من بر حسب علاقه خودم این ژانر ( نوع ) را انتخاب کردم ، چون به اعتقاد من موسیقی یک جور نیایش است .

چرا نسل امروز ما با موسیقی اصیل ایرانی آن طور که باید ارتباط برقرار نمی کنند ؟ و برعکس موسیقی پاپ را که هویت مشخصی هم ندارد ، می پسندند ؟ خب این بر می گردد به خود موسیقی سنتی . اگر در موسیقی سنتی ما یک حرکت رو به جلو انجام شود، قطعأ برای نسل امروز دوست داشتنی خواهد شد . همان طور که اگر موسیقی پاپ هم بخواهد در جا بزند، بعد از گذشت ده سال دیگر توجهی به آن نمی شود .

به نظر شما در موسیقی پاپ ما ، این پویایی که می گویید وجود دارد ؟ خیر چون موسیقی پاپ خیلی نو پاست . ولی قطعأ اگر این هم حرکتی رو به جلو نداشته باشد از رونق خواهد افتاد .

موسیقی سنتی ما از نظر کلام خیلی موفق تر از موسیقی پاپ است . در این مورد چه نظری دارید ؟ خب به هر حال این نقصیه در موسیقی پاپ وجود دارد ، ولی قابل حل است و من حداقل در مورد خودم این تلاش را کرده ام که شعر هایم بی محتوا نباشند و باید به این نکته اشاره کنم که مثلأ اگر قرار است درباره عشق بخوانیم ( حتی عشق زمینی ) باید درست بخوانیم و از روی اصول.

برای انتخاب اسم کارهایتان چقدر حساسیت دارید و انتخاب این اسم ها چگونه صورت می گیرد ؟ خب حساسیت که خیلی دارم ولی به هر حال ممکن است اسمی که من انتخاب می کنم از نظر تهیه کننده مورد قبول نباشد ؛ ولی اسم کاست اول و دومم را خورم انتخاب کردم ( البته با همفکری فؤاد حجازی) ولی کاست سوم ( عشق الهی ) را تهیه کننده این کار که شرکت سروش بود ، انتخاب کرد .

فکر می کنید اگر در تئاتر " پیروزی در شیکاگو " با فؤاد حجازی آشنا نمی شدید ، چه اتفاقی می افتاد ؟ ظاهرأ مثل اینکه گوش می دهند . چون تمام آهنگهایی که اجرا می کردم به جزء دو سه تایی که جدید بود ، همه را مردم آشنایی داشتند .

احساس میکنم علیرضا عصار ، آدم درونگرایی است . واقعا همین طور است ؟ بله . من خیلی اهل بیرون ریختن عواطفم نیستم .

موسیقی چند درصد از زندگی علیرضا عصار را تشکیل می دهد ؟  صد در صد . دغدغه کل زندگی ام ، کارم است .

کدام یک از ترانه هایتان را بیشتر دوست دارید ؟ انسانم آرزوست ، من مست و تو دیوانه ، عشق الهی ...  

نظرتان در مورد جوانانی که در زمینه پاپ فعالیت میکنند چیست ؟ خب ، بعضی ها خوب بودند و بالا هم رفتند و پیشرفت کردند . و برعکس ، عده ای دیگر عملا از گردونه  کار خارج شدند . همه این ها برمیگردد به نوع کاری که انجام می دهند و به نظر من بزرگ ترین داوری که در کار ما وجود دارد ، مردم هستند . و ماندگاری هر کس را در این حیطه ، مردم تعیین می کنند .

در عالم موسیقی به هدفی که مد نظرتان بوده ، رسیده اید ؟ در واقع احساس موفقیت می کنید ؟ نمی دانم ، ولی حسم می گوید که در مسیر هدفم قرار دارم .

اهل مطالعه هم هستید ؟ بله . به کتاب های روان شناسی ، فلسفه و جامعه شناسی علاقه مندم .

متشکرم که با وقتتون رو به ما دادین

نظرات 4 + ارسال نظر
گلی جون شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 19:21

بچه بوده قابل تحمل تر بوده...

همایون شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 22:49 http://homayoon.blogsky.com

شرمنده ها.. ولی من نه کسشعر زیاد مینویسم نامردا منو جزو سایتای پروکسی اینا گذاشتن! بی شرفا! بلدی که چجوری رد شی؟ اگه نمیدونی یه ندا بده سه سهوت بهت میگم..
سگ این عصار به اون جواتای اونور آب می ارزه.. اگه مجاز هم حال میکنی برو کاست پنهان از فرشید اعرابی هم بگیر.. اولاین کاست هوی متال ایرانه.. بدک نیست!

ققنوس دوشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 18:58

من همین دورو برام ! یه کم مسافرت بودم ... اوه ه ه این چقزه زیاده ... آف می خونم

نگین سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 00:13 http://yelena.blogsky.com

سلام .. قبل از اینکه بخونم نظری نداشتم چون نمی شناختمش .. ولی الان فکر می کنم ادم به هر چی بخواد می رسه .. و این جناب هم خیلی خوب پیش رفته !!‌موفق باشی فعلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد